Friday, September 28, 2012

Tips: Petua di dapur




LEMBUTKAN AYAM KAMPUNG
sumber : aroma

assalamualaikum...

Kepada semua teman-teman blogger. Kadang-kadang bila tekak kita terasa nak makan ayam kampung atau daging, masa tu lah kita baru terfikir malasnya untuk merebus lama-lama atas dapurkan...

Oleh kerana malas tu lah kita akan pergi membeli saja di gerai-gerai berhampiran. Harganya pun boleh tahan mahal. Kerana sekarang ni barang-barang semuanya dah naik harga...

Bagi yang mempunyai anak yang ramai, rasanya tak cukup untuk beli saja. So nak tak nak kita kenalah beli seekor dua ayam di pasar.  Bagi yang tidak mempunyai anak yang ramai pula, kalau terasa nak makan berulang-ulang kenalah masak di dapur.

Ada pelbagai petua yang selalu digunakan oleh emak-emak kita dulu. Jadi tak salah kalau kita ikut petua mak-mak kita tu, kerana mereka lagi mahir dalam bab petua memasak. Ezza setakat ingin berkongsi saja petua yang ezza cuba dari aroma.

Di sini ezza nak kongsikan sedikit petua yang di ambil dari aroma...

Petuanya ialah:



Apabila memasak gulai ayam kampung cara untuk melembutkan ialah dengan memasukkan empat biji kurma ke dalam gulai. Bila masak daging ayam kampung ianya akan menjadi lembut.


SELAMAT MENCUBA

No comments:

Related Posts with Thumbnails